Shame on me, here we are again! Salta en Iguazu

29 mei 2018

Mijn laatste blog is geschreven op 26 april. Well, that's a shame. Je kunt je dan natuurlijk ook inbeelden dat deze blog eeeenorm wordt als ik alles van afgelopen maand vertel. Daarom ga ik het (proberen) kort (te) houden.

Allereerst zijn Clint en ik voordat pap en mam kwamen nog twee nachtjes naar Rosario geweest, de derde stad van Argentinië. Hier hebben we een wedstrijd van Newell's Old Boys, de club van Messi, meegepakt. Dit was heel erg leuk! Voor de rest viel er vrij weinig te beleven en is de stad volgens ons geen bezoekje waard.

UP NEXT: Zondag 5 mei: Papi en mami. Als verrassing naar het vliegveld, deze keer wel op tijd (bedankt Clint dat je mijn proefpersoon wilde zijn). Na een ontbijtje bij ons thuis zijn we de stad in gegaan en hebben we de Buenos Aires highlights bezocht. Van Boca, via de markt in San Telmo, naar Recoleta. Maandag t/m woensdag zijn ze vooral zelf op pad geweest en sloten Clint en ik aan wanneer we niet naar de uni/talenschool hoefden.

Donderdag 10 mei vlogen we naar Salta waar onze roadtrip door het noordwesten van Argentinië begon. Met een lunchstop in Jujuy zijn we naar Humahuaca gereden waar de 14 kleurenberg ligt. Onderweg liet onze Duster ons in de steek, maar na een paar verkoelende minuten heeft hij ons toch boven weten te brengen. De berg was prachtig met alle kleuren. We keerden terug naar Tilcara, waar we onze eerste nacht verbleven. De route naar ons hotel was ook erg spannend (lees: verkeerd over kleine, steile onverharde weggetjes) en ook hier had Sjaak Duster (aldus pap) het zwaar.

14 KleurenbergPurmamarca - Salinas Grandes routeAlpaca, or you name it (iets in die richting)

De volgende dag rijden we via Purmamarca naar Salinas Grandes, de zoutvlakten. Hier zetten we onze tocht voort over een ongeasfalteerde weg naar San Antonio de los Cobres, een afgelegen dorp waar een gigantisch viaduct in de buurt ligt. Na dit bezocht te hebben rijden we weer terug naar de RN40 om naar Cachi te rijden, waar we zullen overnachten. Ook dit deel is ongeasfalteerd, er is echter één verschil: dit is een heuse bergetappe die ons tot een hoogte van 5000m brengt en ons vervolgens laat dalen tot 2500m. De weg was niet alleen ongeasfalteerd, maar ook ontzettend smal en werd doorkruist door beekjes (lees: mini riviertjes). Het grootste probleem? De avond viel en het zicht werd minder. Toen het echter echt donker was, hadden we de bergetappe net achter ons en hoefden we gelukkig alleen nog maar 70km over onverharde 'platte' weg, die we in ruim een uur af konden leggen. Nieuwe belevenis: check.

Salinas GrandesEzelsLa Polvorilla, San Antonio de los Cobres

Vanuit Cachi rijden we door naar Cafayate, de tweede wijnstad (na Mendoza) van Argentinië. Onderweg stoppen we bij een bodega in Colomé, waar we ook een rondleiding doen. De omgeving van deze route is geweldig mooi, net als van alle andere routes. Het mooiste is dat de omgeving elke 100km compleet anders is.

In Cafayate verblijven we twee nachten. We bezoeken een geitenkaasboerderij, twee bodega's en het wijnmuseum.

Cachi - Cafayate routeColoméCachi - Cafayate route

We zetten onze tocht door naar Tafi del Valle en doen hiermee onze derde provincie in het noorden aan: Tucuman. De omgeving hier is, in tegenstelling tot het rood van Salta en Jujuy, vooral heel groen. Ook hebben de ezels en alpaca's plaatsgemaakt voor wilde paarden.

Tafi del ValleQuebrada de Cafayate

Vanuit Tafi del Valle rijden we terug naar Salta stad, waar we onze laatste nacht verblijven. Ook dit is wederom een prachtige route. Salta wordt omschreven als de meest koloniale stad van Argentinië en het heeft mooie gebouwen in die stijl. De laatste dag gebruiken we om met de kabelbaan een berg op te gaan. Vanuit hier hebben we een uitzicht over de stad. Hierna is het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan en onze vlucht naar Iguazu te halen.

Quebrada de CafayateSaltaSalta

In Iguazu verblijven we drie nachten, twee dagen. We gebruiken de eerste dag om de Braziliaanse kant van de watervallen te bekijken en de tweede dag bezoeken we de Argentijnse kant. Het is fascinerend om te zien hoe ontzettend groot deze watervallen zijn. Ze zijn 2.7km lang en de hoeveelheid water die naar beneden komt is gigantisch.

IguazuIguazu

Na Iguazu zijn Clint en ik naar Buenos Aires gevlogen en pap en mam naar Bariloche, waar ze hun laatste week hebben teruggebracht. Voordat ze naar Nederland vlogen zijn ze nog een 24 uur in Bs As geweest en hebben we vooral... gegeten?

Het einde van het semester begint in zicht te komen, met nog 3 collegeweken zijn we bij de meeste vakken bezig met de afronding. Daarna zijn we twee weken vrij en helaas vinden de tentamens 8 t/m 20 juli pas plaats, wat ons voorlopig nog aan Bs As bindt. De exacte data van de tentamens zelf worden twee weken van te voren pas bekend gemaakt, welkom in Argentinië. We hopen dus nog steeds het weekend van 15 juli al naar Brazilië te kunnen vertrekken. De aankomende maand staat in het teken van alle restaurants, barretjes, musea en andere leuke plekjes in de stad bezoeken die al het hele semester op de to-do lijst staan. Al is de kans groot dat we eind juni nog wel een bezoekje brengen aan Mendoza.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carin:
    29 mei 2018
    We hebben in ieder geval een super tijd in Argentinië gehad!! En niet te vergeten dit samen met erg leuk gezelschap, dankjewel Caro en Clint voor alles, perfect geregeld!!😘❤️
  2. Wilma Schonbrodt:
    30 mei 2018
    Hoi Caro en Clint,
    Allereerst; wat ontzettend mooie foto's. Pap en mam hebben genoten zeden ze, dat kan ik me goed voorstellen. Jammer dat de tentames pas zo laat zijn. Geniet nog van de resterende periode en veel succes met je tentames.
    Dikke knuffel en tot horens🤗
  3. Frans en Lilly Keulen:
    1 juni 2018
    Wat een mooi reisverslag Caro. In het kort heb je een wereld aan ervaringen verwoord. Wat een ruige omgeving en mooie landschappen. En fijn dat jullie dit samen hebben gedaan. Alleen Sjaak de Duster moet in het vervolg beter zijn best doen. Veel succes met je examens en vervelen in de tussentijd staat zeker niet op het programma . Veel plezier en groetjes van Lilly en Frans.
  4. José Swelsen:
    5 juni 2018
    Hoi Caro,
    Je hebt een mooi verslag gemaakt van jullie reis samen.
    Bijzonder om dit samen zo te beleven.
    Jammer dat de tentamens pas zo laat zijn, maar het geeft jullie wel de gelegenheid om in alle rust nog ff te genieten van de stad.
    Veel succes met de tentamens en veel plezier en mooie ervaringen in Brazilië.

Dikke knuffel van José
  5. Els:
    1 juli 2018
    Hoi Caro en Clint, wat een belevingen. Fijn dat het jullie zo goed bevalt. Wij denken aan jullie! Oma, Kik en Els. 🙂😍💋❤️